Att utveckla undervisning i naturvetenskap

I den här modulen ska ni arbeta med att utveckla undervisning i de naturvetenskapliga ämnena i årskurs 1–3. I kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnena anges ett antal syften som sammanfattas i tre långsiktiga mål.

Undervisningen i ämnet biologi, fysik och kemi ska ge eleverna förutsättningar att utveckla

  • kunskaper om begrepp och förklaringsmodeller för att beskriva och förklara samband i naturen, människokroppen och samhället
  • förmåga att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör miljö, hälsa, energi och teknik
  • förmåga att genomföra systematiska undersökningar i biologi, fysik och kemi.

Centralt innehåll är det innehåll eleverna ska arbeta med. För årskurs 1–3 återspeglas endast två av de långsiktiga målen i centralt innehåll. Det finns inga skrivningar om att granska information, kommunicera och ta ställning.  För årskurs 1–3 är det en gemensam kursplan för biologi, fysik och kemi. Modulens olika delar behandlar de aspekter av undervisning mot de långsiktiga målen.

Bild

Upplägget i modulen gör att några didaktiska aspekter belyses. Det visar på möjligheter att differentiera undervisningen så att eleverna kan arbeta utifrån sina förutsättningar. Det finns många exempel på hur man kan initiera olika samtal och diskussioner och därmed arbeta med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Stor vikt har lagts vid att hitta exempel som motiverar eleverna att kommunicera om företeelser i sin omvärld. I strategidokumenten ges ofta förslag på hur man kan organisera undervisning och hur man kan stötta elevernas arbete med frågor. Syftet är att ge stöd i ledarskap och interaktion i klassrummet. Ni planerar tillsammans aktiviteter för att utveckla undervisningen. Genom att reflektera över utfallet när det gäller elevers lärande och engagemang, diskutera med kolleger och fundera över eventuella förändringar i undervisningen bygger modulen på ett formativt förhållningssätt. Slutligen finns arbete med digitala verktyg som ett naturligt inslag i alla delar.

Även om fokus i de olika delarna kan ligga på en aspekt är det inte meningen att undervisningen ska splittras upp i smådelar utan att en hel process i till exempel en undersökning från frågeställning till dokumentation genomförs.

Modulen består av följande delar:

  1. Kunskaper om naturvetenskapens begrepp och förklaringsmodeller – innebörd och progression
  2. Språkets roll för att utveckla begrepp och förklaringsmodeller
  3.  Systematiska undersökningar
  4. Att genomföra undersökningar
  5. Att dokumentera undersökningar
  6. Att föra resonemang om frågor inom naturvetenskap 
  7. Sammanfattning och reflektion

Modulen är framtagen av Malmö universitet och Stockholms universitet.