Del 1: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar medan du läser. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt eller förvånande. Reflektera över din egen undervisning. Fundera över hur du arbetar med detta långsiktiga mål. Vilka aspekter arbetar du med och vilket centralt innehåll? Vilka möjligheter och vilka svårigheter upplever du? Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs texten ”Att granska information, kommunicera och ta ställning i frågor som rör naturvetenskap”. I texten förklaras varför det är viktigt att eleverna utvecklar förmågan, vad förmågan innebär och vad progression i förmågan kan innebära. Beskrivningarna görs utifrån skrivningar i kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnenas syfte, centralt innehåll och betygskriterier och har ett perspektiv från årskurs 1 till 9. Det finns också ett avsnitt med resultat från några forskningsstudier om elevers arbete med samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll.