Samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll

Vi möter dagligen naturvetenskap i olika typer av media. Det kan handla om framtidsfrågor, miljöfrågor, kostråd för bästa effekt av träning eller snabbast viktnedgång. Undervisning utifrån samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll (SNI) kan öka elevernas intresse och engagemang, ge en nyanserad förståelse av samhällsdebatten och möjlighet att delta i den, samt ge kunskaper som leder till handlingsberedskap.

Bild

Syftet med modulen är att med utgångspunkt från samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll utveckla undervisning inom naturkunskap, biologi, kemi, fysik och teknik. Detta för att skapa en naturvetenskaplig medborgarutbildning som både innehåller kunskap i och om naturvetenskap samt för att bidra till att ungdomar i högre grad väljer att vidareutbilda sig inom naturvetenskap och teknikområdet.

Modulens delar:
Del 1. Undervisning utifrån SNI
Del 2. Kommunikation, argumentation och handling
Del 3. Kritisk granskning
Del 4. Naturvetenskapens roll i samhällsfrågor
Del 5. Intressekonflikter och handlingskompetens
Del 6. Kulturellt och historiskt perspektiv
Del 7. Redovisning och bedömning
Del 8. Reflektion och analys

Modulen är framtagen av Umeå universitet.