Del 5: Moment A – individuell förberedelse
Läs och reflektera
Förbered dig inför den gemensamma träffen genom att läsa och bearbeta texterna ”Intressekonflikter och handlingskompetens”, ”Medierapportering av SNI och undervisning om risk” samt ”Känslor, värderingar och etik i SNI-undervisning”.
- Jämför dina erfarenheter av de dilemman kring lärarrollen som texterna beskriver (till exempel att eleverna låter känslorna styra; att medierapportering kan oroa elever; att man som lärare förlorar sin auktoritet). Hur kan du agera som lärare i dessa situationer?
- I många frågor som rör levnadsvillkor, livsstil och hälsa är värden, normer eller etiska perspektiv framträdande. Hur brukar du hantera dessa? Är det skillnad beroende på om frågan gäller personlig nivå, levnadsvillkor och livsstilsval på samhällsnivå eller global nivå som hållbar utveckling?
- Reflektera över hur du tänker att lärarauktoritet, värderingar och politisk åskådning påverkar i klassrummet och vilka konsekvenser det får för eleverna. Hur tänker du kring lärarrollen?
- Att elever får utreda intressekonflikter och etiska dilemman kan vara en bra utgångspunkt i undervisning utifrån samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll. Vad kan eleverna lära sig i ett sådant arbete?
- Reflektera över om enkät- eller intervjuundersökningar är relevant för att träna ett naturvetenskapligt undersökande arbete i undervisningen i biologi, fysik, kemi eller naturkunskap. Texten tar exempelvis upp studier av sömnvanor eller inställning till ny teknik, till exempel bio- eller nanoteknik.
Förbered
Skriv ner de frågor du vill diskutera vid nästa träff.