Del 5. Intressekonflikter och handlingskompetens

Denna del handlar om hur lärare kan planera en undervisning som utgår från medierapporter av risker, intressekonflikter eller etiska dilemman. Eleverna får lära sig naturvetenskap genom att utreda och delta i diskussioner där argument av naturvetenskaplig karaktär samsas med argument av känslomässig eller etisk karaktär. Ni får möjlighet att ta del av och diskutera lärares dilemman kring arbete med samhällsfrågor med naturvetenskapligt innehåll som innefattar både naturvetenskapliga kunskaper och värderingar, normer och etiska aspekter.

Bild

När ni arbetar med denna del får ni möjlighet att reflektera över ert eget arbete med att stödja elever i arbetet med intressekonflikter och etiska dilemman. Ni får reflektera över hur undervisning kan få eleverna att lära sig naturvetenskap såväl som möjlighet att utveckla empati, omsorg, ansvar och en vilja att agera. Det vill säga stödja eleverna att utveckla handlingsberedskap.