Systematiska undersökningar

I inledningstexten i kursplanerna iför de naturvetenskapliga ämnena i Lgr22 anges ett antal syften för undervisningen som sammanfattas i tre långsiktiga mål. I den här modulen ska ni arbeta med att utveckla undervisningen i årskurs 4–6 i följande mål:

"Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att genomföra systematiska undersökningar i biolog, fysik, kemi."

Bild

Att genomföra systematiska undersökningar är både ett mål och centralt innehåll. I det centrala innehåll framgår vad som ingår i en systematisk undersökning för årskurs 1–3, 4–6 respektive 7–9.

Modulens olika delar behandlar delarna i systematiska undersökningar.  I modulens första del ges en övergripande beskrivning av vad systematiska undersökning är, vilka delar som ingår och vad progression kan betyda.  I texten tas också relevanta svenska och internationella forskningsresultat upp. Del 2–6 fokuserar på olika aspekter av undersökning. I dessa delar föreslås strategier som kan användas i undervisningen för att eleverna ska utveckla förmåga att genomföra systematiska undersökningar. Strategierna möter de svårigheter som beskrivs i forskningslitteraturen. I del 7 behandlas digitala resurser som kan användas i elevernas undersökningar. I modulens sista del behandlas progression och arbetet med delarna sammanfattas. 

Upplägget i modulen gör att några didaktiska aspekter belyses. Det visar även på möjligheter att individualisera undervisningen så att eleverna kan arbeta utifrån sina förutsättningar. Det finns många exempel på hur man kan samtala om undersökningar med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Stor vikt har lagts vid att hitta exempel som motiverar eleverna att genomföra systematiska undersökningar. I strategidokumenten ges ofta förslag på hur man kan organisera undervisning och hur man kan stötta elevernas arbete med frågor. Syftet är att ge stöd i ledarskap och interaktion i klassrummet. Ni planerar tillsammans aktiviteter för att utveckla undervisningen. Genom att reflektera över utfallet när det gäller elevers lärande och engagemang samt genom att diskutera med kolleger och fundera på eventuella förändringar i undervisningen bygger modulen på ett formativt förhållningssätt.  Slutligen finns arbete med digitala verktyg som ett naturligt inslag i flera delar. I del 7 behandlas särskilt digitala resurser. 

Även om fokus i de olika delarna kan ligga på en aspekt av undersökningar är det inte meningen att undervisningen ska splittras upp i smådelar utan att en hel process till exempel från utgångspunkt till dokumentation genomförs. 

Modulen består av följande delar:

  1. Att genomföra systematiska undersökningar
  2. Att välja utgångspunkt för undersökningar 
  3. Att formulera frågor
  4. Att planera och utföra undersökningar
  5. Att värdera resultat 
  6. Att dokumentera undersökningar 
  7. Digitala resurser
  8. Sammanfattning och reflektion

Modulen är framtagen av Malmö universitet.