Del 4: Moment A – individuell förberedelse
Läs
Läs texterna ”Karaktärsdrag för naturvetenskaplig kunskap” och ”Naturvetenskapliga kunskapsintressen” som ger dig två didaktiska modeller att använda för att undervisa detta innehåll. Fokusera särskilt på de delar av texterna som behandlar kunskapsintresset beskriva och benämna och på de tre karaktärsdragen för naturvetenskaplig kunskap, föränderlig, innefattar kreativitet samt är både subjektiv och objektiv. Läs sedan texten ”Att beskriva och benämna” som ger dig ett konkret exempel på hur du kan använda de didaktiska modellerna för att genomföra en lektion. Som referens finns texterna ”Didaktiska modeller” och ”Begreppslista för naturvetenskapens karaktär och arbetssätt som explicit innehåll”.
Se film
Filmen "Att beskriva och benämna" visar en lektion i organisk kemi som exempel på hur man kan undervisa om naturvetenskapens karaktär med fokus på det naturvetenskapliga kunskapsintresset att beskriva och benämna.
Material
Marcus Angelin, Jakob Gyllenpalm, Per-Olof Wickman, Kristina Bergmark, Åsa Forslin Aronsson
Marcus Angelin, Jakob Gyllenpalm, Per-Olof Wickman