Del 4. Att beskriva och benämna 

Del 4 och del 5 är nära förbundna och handlar båda om att lära eleverna om naturvetenskapens karaktär. I dessa delar ges exempel på hur du kan undervisa detta innehåll med hjälp av två didaktiska modeller Naturvetenskapliga kunskapsintressen och Karaktärsdrag för naturvetenskaplig kunskap. Du får också öva dig på att planera och genomföra lektioner med syftet att lära eleverna om naturvetenskapens karaktär med hjälp av dessa modeller. Denna del fokuserar på hur naturvetenskapliga forskare arbetar med att beskriva och benämna de olika fenomen som är relevanta för ett visst forskningsområde och de frågor man ställer inom området. I del 5 behandlas kunskapsintressena att förutsäga och att förklara. 

Bild

Innehåll för lärare 

  • De två didaktiska modellerna Naturvetenskapliga kunskapsintressen och Karaktärsdrag för naturvetenskaplig kunskap
  • Hur man kan undervisa om naturvetenskapens karaktär med särskild betoning på att kunskapen är föränderlig, innefattar kreativitet samt är både subjektiv och objektiv
  • Att naturvetenskapen har tre dominerande kunskapsintressen och hur man kan undervisa om ett av dem, närmare bestämt att beskriva och benämna.

Innehåll för elever

  • Hur forskares arbete går ut på att beskriva och benämna vad de observerar. 
  • Hur denna kunskap är föränderlig, innefattar kreativitet samt är både subjektiv och objektiv. 

Uppgift för lärare 

  • Använda en lektion som sammanfattar ett naturvetenskapligt område och göra så att den handlar om hur man kommit överens om att beskriva och benämna observationer.