Hälsofrågor och behandlingsformer är något som berörs i flera av gymnasiets naturvetenskapliga ämnen som naturkunskap, biologi, kemi och medicin. Medicinsk kunskap och hälsofrågor rymmer naturvetenskapliga kunskaper och arbetssätt, samt värden som elever behöver kunna diskutera och kritiskt bedöma.
Syftet med den här modulen är att sätta in medicinsk kunskap och frågeställningar kring hälsa och ohälsa i olika sammanhang för att utveckla elevernas förmåga att fatta beslut i frågor som rör hälsa. Detta görs genom att lyfta fram olika aspekter kring hur hälsa och ohälsa uppfattas, bedöms och behandlas.
Några av delarna är orienterade mot naturvetenskapliga ämneskunskaper, även om dessa problematiseras och relateras till undervisning på olika sätt. Modulen tar till exempel upp hur kunskap om hälsa och ohälsa utvecklats, möjligheter och svårigheter med medicinsk diagnosticering, hur man kan resonera kring läkemedelsutvecklingsprocessen och val av behandlingsmetod.
Modulen tar också upp etiska frågeställningar kring medicinsk praktik och forskning, individens hälsoval och klassrumspraktiker som kan beröra elevens integritet. Modulen berör även demokratifrågor genom att ta upp konflikter mellan individ och samhälle kring aktuella hälsofrågor.
Modulen vänder sig i första hand till gymnasielärare i naturvetenskapliga ämnen som naturkunskap, biologi, kemi och medicin.
Modulen består av följande delar:
Modulen är framtagen av Linnéuniversitetet i samarbete med Malmö universitet.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.