Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.
Väder och klimat berör flera av de naturvetenskapliga ämnena. Det är en del av det centrala innehållet i gymnasiefysiken och modulen vänder sig därför till arbetslag med minst en fysiklärare. Modulen syftar till att utveckla arbetet med väder och klimat utifrån perspektiven formativ bedömning, motivationsskapande, språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt, ledarskap och interaktion i klassrummet och digitala kompetenser. Modulen innehåller även fördjupningar och aktiviteter med olika ämnesinriktningar.
De första delarna fokuserar på naturvetenskapliga begrepp, processer, metoder och resultat. I de avslutande delarna ligger fokus på framtiden och hur man kan anpassa sig till förändrade klimatsituationer och arbeta för minskad uppvärmning.
Modulen består av följande delar:
Modulen är framtagen av Lunds universitet i samarbete med Högskolan Kristianstad.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.