Systematiskt kvalitetsarbete – en introduktion

Den här modulen riktar sig i första hand till er som arbetar med systematiskt kvalitetsarbete inom ledningsfunktioner på såväl huvudmannanivå som enhetsnivå. Modulen kan till exempel genomföras av en förskole- eller skolenhet under ledning av rektor, eller i grupp av flera rektorer som representerar sina respektive enheter.

Innehållet ska bidra till reflektioner och kollegialt lärande kring några vanliga utmaningar och dilemman i systematiskt kvalitetsarbete. I varje del i modulen finns problematiserande artiklar för ert gemensamma reflekterande.

Tidsåtgång för hela modulen beräknas vara cirka 16 timmar. Ni kan också göra delar av modulen eller delar av momenten A–D i varje del beroende på era förutsättningar och behov.

Modulen består av följande delar:

  1. Kvalitet, resultat och måluppfyllelse
  2. Samspelet i styrkedjan
  3. Analysens potential för utvecklingsarbetet
  4. Ledarskapets betydelse

Modulens första del tar upp begreppen kvalitet, måluppfyllelse och resultat och varför det är viktigt att förstå i sammanhanget när man arbetar med systematiskt kvalitetsarbete.

Den andra delen handlar om hur huvudmannen, rektorer, lärare och andra aktörer kan samarbeta för att förbättra förskolans och skolans undervisning och organisation.

Modulens tredje del tar upp uppföljning och analys inom utbildning utifrån att förstå och förbättra verksamhetens arbete och resultat för att fatta mer informerade beslut.

Den fjärde delen i modulen tar upp det pedagogiska ledarskapet som har varit en central del av rektorns uppdrag sedan 1950-talet, med fokus på undervisning och elevers lärande.

Modulen är framtagen i samarbete med Linnéuniversitetet.

Så kan ni organisera modularbetet

Återkoppla på modulen