Teknikens förändring och dess konsekvenser, åk 4–6

Den här modulen handlar om till största delen om den första av de långsiktiga målen i teknikämnets kursplan, förmågan att

  • reflektera över olika val av tekniska lösningar, deras konsekvenser för individen, samhället och miljön samt hur tekniken har förändrats över tid.

Bild

Modulen syftar till att visa ett urval av sätt att tänka över den tekniska historien och att ge dig möjlighet att bearbeta den ur olika perspektiv, både på egen hand, tillsammans med kollegor och med dina elever. Som du kommer att märka rör sig modulens helhet över ett brett historiskt spektrum – då, nu och sedan. Ambitionen är att du ska få redskap för att planera och genomföra din undervisning i Teknik på ett målinriktat sätt, som leder till att eleverna har större möjligheter att utveckla dessa båda förmågor och nå högre grad av måluppfyllelse. 

Ett viktigt inslag är att lyfta fram ett antal begrepp, ord och termer som är teknikspecifikt ämnesspråk. Undervisningen i teknik ska ge eleverna förutsättningar att identifiera och analysera teknisk förändring. För detta är begreppet drivkrafter centralt. 

Det handlar inte enbart om när viss teknik uppfanns, vilka år eller epoker som kan identifieras, utan snarare om varför den tekniska förändringen går till som den gör, vad som driver den framåt och vilka effekter detta får på individer, miljö och samhälle. Och vice versa – hur vi och vårt samhälle påverkar den tekniska förändringen. Det är således en ständig växelverkan mer än att en händelse leder till en annan. 

Modulen består av följande delar:

  1. Om teknisk förändring
  2. Mönster i teknisk förändring
  3. Drivkrafter
  4. Människan och tekniken 1
  5. Människan och tekniken 2
  6. Teknikens konsekvenser
  7. Teknisk förändring och hållbar utveckling
  8. Framtid och teknik

Modulen är framtagen av Centrum för tekniken i skolan, CETIS, Linköpings universitet.