Del 1: Moment A – individuell förberedelse
Läs
Läs artikeln "Grundläggande litteracitet för nyanlända vuxna". Artikeln introducerar en modell för litteracitetsundervisning och tar upp förhållningssätt till litteracitet i flerspråkiga sammanhang i och utanför skolan.
Se filmer
Se filmen "Att ha vardagen som utgångspunkt i undervisningen". I denna film förklarar forskaren Åsa Wedin varför undervisning av vuxna elever utan skolbakgrund behöver vara funktionell och präglas av vuxenperspektiv, resursperspektiv och vardagsrelevans. Vidare lyfter forskaren fram betydelsen av en noggrann kartläggning av elevernas tidigare erfarenheter och kunskaper.
Frågor att fundera över:
- Vilka texter från elevernas vardag använder du i din undervisning?
- Hur kan kartläggningen idag komma till användning på bästa sätt i er verksamhet?
Se sedan filmen "Att läsa och skriva texter i hemmet och i skolan". I denna film berättar Annika Nordlund Shaswar, forskare i språkdidaktik, om sin studie kring läsande och skrivande som sociala praktiker och hur de kan skilja sig i skolan och hemma. Forskningsfältet kallas New Literacy Studies.
Frågor att fundera över:
- I vilken utsträckning använder du dig av autentiskt vardagsmaterial i din undervisning som matchar elevernas behov av skrift i deras vardag?
- Vad blir konsekvensen av ett resursperspektiv jämfört med bristperspektiv?