Den här modulen tar upp ett av de viktigare uppdragen skola och utbildning har att hantera - att undervisa om hållbar utveckling. Den vänder sig till arbetslag och er som vill närma sig området från ett ämnesövergripande perspektiv. Modulen lägger vikt vid att belysa de didaktiska frågorna, varför behövs en undervisning i hållbar utveckling, vad ska undervisningen innehålla samt hur ska den organiseras.
De åtta delarna belyser, exemplifierar och konkretiserar hur man genom kollegialt lärande kan arbeta med och utveckla området. Modulen belyser undervisning för hållbar utveckling som stärker demokratiska arbetssätt och som möjliggör delaktighet och inflytande från eleverna. Den belyser även kritiska förhållningssätt, reflektion kring värdegrunder, lokala och globala perspektiv samt ämnesövergripande samarbeten och en mångfald av pedagogiska metoder. Hur den gör det baseras på beprövad erfarenhet, men också utifrån kunskaper hämtade från utbildningsforskning. Utifrån teorier och vetenskapligt framtagna kunskaper kan vi få hjälp att ta didaktiska beslut. I det här ämnesövergripande området får ni möjlighet att diskutera hur ni kan bidra till att berika undervisningen på området utifrån era olika ämnesbehörigheter.
I varje del har författarna identifierat ett problemområde att pröva och reflektera över didaktiskt. Ni får möjlighet att pröva undervisningsformer och innehåll i det egna klassrummet. Det skapas också utrymme för att undersöka och analysera elevers uppfattningar om att arbeta med det normativa och komplexa område som hållbar utveckling är.
Modulen består av följande delar:
Modulen är framtagen av Högskolan i Halmstad.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.