Del 4: Moment A – individuell förberedelse
Läs
Läs texterna ”Hopp och handling – att bidra till elevers politiska deltagande” och “Handlingskompetens och intressekonflikter”. I den första texten diskuteras hur vi som lärare kan arbeta med olika strategier för att hanterar oro och olika aspekter av handlingar. Hur vi möter elevers oro om klimatförändringar och vilka aspekter på handling vi presenterar för dem är grundläggande. I den andra texten diskuteras begreppen handlingskompetens och intressekonflikter.
Reflektera
När du under moment B ska diskutera texten med dina kolleger blir dina egna reflektioner en utgångspunkt.
- Har du erfarenheter i din egen undervisning, av elevers oro för klimatförändringen eller andra för miljöproblem? Hur bemöter du eleven i dessa situationer?
- Vilken betydelse kan de tre olika strategierna för att hantera oro ha på ditt sätt att lägga upp eller analysera din undervisning?
- Vilken betydelse kan de tre aspekterna på handling ha på ditt sätt att lägga upp eller analysera din undervisning?
- Hur kan du som lärare utveckla elevers handlingskompetens?
- Vilka intressekonflikter kan vara aktuella för dina elever?
Formulera gärna en eller ett par frågor att diskutera utifrån dina reflektioner.
Material
Claes Malmberg och Anders Urbas