Del 7: Moment A – individuell förberedelse
Läs
Läs texten ”Estetiska uttrycksformer, kreativitet och nya berättelser”. I texten diskuteras hur vi som lärare kan öppna upp för olika typer av estetiska ingångar i undervisningen för att utforska, bearbeta och diskutera hållbarhet. Fundera över hur ditt sätt att arrangera undervisningen ger olika möjligheter för elever att uttrycka och bearbeta frågor kring framtiden.
Reflektera
När du under moment B ska diskutera texten med dina kolleger blir dina egna reflektioner en utgångspunkt.
- Vilka erfarenheter har du från din egen undervisning av estetiska ingångar (i förhållande till komplexa hållbarhetsfrågor)? Hur har olika uttrycksformer möjliggjorts för eleverna i dessa situationer?
- Vilken betydelse i förhållande till hållbar utveckling kan estetiska uttrycksformer ha i de årskurser som du arbetar i?
- Fundera över vilka olika didaktiska ingångar av estetiska processer som är möjliga och önskvärda utifrån förhållanden på er skola.
Formulera gärna en eller ett par frågor att diskutera, i moment B, utifrån dina reflektioner.
Material
Helen Hasslöf, Cecilia Caiman, Kalle Forss