Del 7: Moment A – individuell förberedelse
I vilka sammanhang ger du elever feedback? Om du använder bedömning i formativt syfte i skrivundervisningen, fundera över vad du brukar ge feedback på i elevernas texter, när och hur du gör det samt vad eleverna förstår eller kanske har svårt att förstå av din feedback. Vad syftar din feedback till?
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar medan du läser. Anteckna sådant som du tycker är särskilt intressant, viktigt eller förvånande. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs texten ”Elevanpassad feedback - möjligheter och utmaningar”. Utgångspunkten för texten är användningen av feedback som ett verktyg för att främja elevers skrivutveckling. Texten tar upp olika aspekter av feedback som varför feedback ges, vad feedback bör fokusera på, hur feedback kan utformas samt när i skrivprocessen en återkoppling är mest gynnsam för elevers skrivande.
Material
Maria Håkansson Ramberg, Karina Pålsson Gröndahl