Att kunna tala språket är målet för de flesta som börjar lära sig engelska, men vägen dit är inte alltid så jämn och rak. Denna modul syftar till att ge verktyg för lärare att utveckla sin egen och andras undervisning inom området muntlig interaktion genom aktuell språkdidaktisk forskning, knutna till praktiska exempel.
Modulens delar belyser olika aspekter av arbetet med muntlig språkutveckling och erbjuder förslag på metoder för att hjälpa eleverna att utveckla sitt muntliga språk. Interaktion, kommunikativ språkundervisning, flerspråkighet, motivation och bedömning är några nyckelbegrepp som tas upp. Materialet stimulerar till att du och dina kollegor diskuterar idéer om undervisningsaktiviteter. Vill ni hellre prova på skribenternas förslag på undervisningsaktiviteter, så låter dessa er och era elever prova på aktiviteter som att arbeta med språkliga självbilder, undersöka turtagning och dialogstruktur och bedöma den egna och andras muntliga språkutveckling.
I modulen ingår också filmer som exemplifierar det som behandlas i modulens olika delar, samt korta ljudfiler med samtal mellan erfarna lärare och forskare inom området.
Modulens delar är numrerade från 1 till 8, men de bygger inte nödvändigtvis på varandra. Du och dina kollegor kan därför välja att arbeta med delarna i den ordning som passar era egna önskemål och behov bäst. I fråga om del 7 och del 8, som handlar om olika aspekter av bedömning, rekommenderas dock att ni först arbetar med del 7 och därefter med del 8.
Målgrupp: lärare i engelska inom grundskolan, inom gymnasieskolan och inom kommunal vuxenutbildning.
Modulen består av följande delar:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.