Att kunna kommunicera på ett språk i skrift är en viktig aspekt i en allsidig kommunikativ förmåga och något som elever kan behöva utveckla när de lär sig engelska. Syftet med denna modul är att materialet används vid samtal i lärares kollegiala lärande om vad som kan hjälpa till att främja elevers skriv- och språkutveckling utifrån elevens kunskaper i engelska. Utifrån aktuell forskning tar modulen upp olika aspekter som berör elevers skriftliga produktion och interaktion, med konkreta förslag på hur lärare kan jobba med olika områden från årskurs 1 till vuxenutbildning.
Modulens delar tar upp olika förutsättningar – bland annat språkliga – för att kunna skriva olika texter och diskuterar olika strategier för utvecklingen av elevers textkompetens. Med hjälp av elevexempel illustreras hur texter kan se ut på olika nivåer. Vilka olika texttyper kan vara lämpliga att arbeta med på respektive nivå? Modulen tar upp hur skrivandet bidrar till utvecklingen av ordförråd och grammatik ur ett flerspråkighetsperspektiv och hur lärare och elever kan stötta skrivandet med hjälp av återkoppling, både individuellt och i grupp. Olika interaktionsformer och arbetssätt presenteras, såsom processkrivning och skrivande i en digital miljö.
Modulens delar är numrerade från 1 till 4. Du och dina kollegor kan välja att arbeta med delarna i den ordning som passar era egna önskemål och behov bäst.
Målgrupp: lärare i engelska inom grundskolan årskurs 1–9, gymnasieskolan och kommunal vuxenutbildning.
Modulen består av följande delar:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.