Del 4. Läsförståelse, ordförståelse och strategier

Elever som studerar engelska får läsa olika typer av texter, både lärobokstexter och autentiska texter. Det finns olika strategier för ordförståelse som eleverna kan använda sig av för att försöka förstå okända ord i en text. Den här delen tar bland annat upp förhållandet mellan textförståelse och ordförståelse och vilken betydelse texters olika svårighetsgrad kan ha för elevers läsning. Vidare presenteras vilka strategier eleverna kan använda sig av för att förstå nya ord i ett sammanhang och hur man kan arbeta med skönlitteratur i engelskundervisningen.

Texten ger ibland ganska detaljerade förslag på aktiviteter som ni som lärare kan ta ställning till, diskutera, inspireras av och anpassa till den egna undervisningssituationen om ni finner det lämpligt. Ni får ta del av forskning om, bland annat, läsförståelse och strategier och får möjlighet att diskutera i kollegiet hur ni praktiskt kan arbeta med eleverna i undervisningen för att de, till exempel, ska vidareutveckla sin strategianvändning för läs- och ordförståelse.