Studie- och yrkesvägledning i undervisningen åk F-9

Studie- och yrkesvägledning handlar om att vidga elevernas perspektiv på yrken och arbetsliv, och att stärka elevernas självkännedom så att de kan fatta väl underbyggda studie- och yrkesval. Studie- och yrkesvägledning ska också bidra till att elevernas studie- och yrkesval inte begränsas av kön, social eller kulturell bakgrund. Arbetet med studie- och yrkesvägledning är hela skolans ansvar där ni som lärare har en viktig och central roll. Den här modulen handlar om hur studie- och yrkesvägledning kan integreras och utvecklas i undervisningen redan från lägre åldrar och genom hela grundskolan.  

Modulen vänder sig till arbetslag eller ämneslag åk F-9 som vill få inspiration och ökad kunskap om hur man konkret kan arbeta med studie- och yrkesvägledning i undervisningen.    


Modulen belyser de didaktiska frågorna: Varför är studie- och yrkesvägledning i undervisningen viktig? Vad kan man konkret göra och hur kan studie- och yrkesvägledning bli mer systematisk och kontinuerlig? De sex delarna belyser, exemplifierar och konkretiserar hur man genom kollegialt lärande kan utveckla studie- och yrkesvägledningen och skola arbetsliv i undervisningen. I varje del får ni utifrån ett tematiskt område tillfälle att reflektera, diskutera och pröva undervisningsformer och innehåll i det egna klassrummet.  

 Modulen består av följande delar: 

  1. Studie- och yrkesvägledning 
  2. Studie- och yrkesvägledning i styrdokumenten 
  3. Entreprenörskap och studie- och yrkesvägledning 
  4. Normkritiska perspektiv på studie- och yrkesvägledning i undervisningen 
  5. Nyanlända, vägledning och språk- och kunskapsutveckling
  6. Systematiskt kvalitetsarbete för en likvärdig studie- och yrkesvägledning