Del 4: Moment A – individuell förberedelse
Du ska sammanlagt se tre filmer och läsa ett kapitel ur boken Tala om arbetslivet. Skriv ned dina reflektioner utifrån frågorna. Dina anteckningar blir utgångspunkt i den kollegiala diskussionen i moment B.
Se film
- Se filmen Normkritik i undervisningen där Lotta Björkman, adjunkt i pedagogik presenterar begreppet normkritisk pedagogik och hur den kan yttra sig i praktiken.
- Se filmen Normkritisk vägledning som visar hur man kan arbeta med normkritisk vägledning redan i de yngre åldrarna.
- Se animationen om forskaren och psykologen Linda Gottfredsons teori som presenterar hur kön och social status är starka faktorer som påverkar ungas studie- och yrkesval.
Läs
- Läs kapitlet Skolkulturer och arbetsliv sid. 42–57 i boken Tala om Arbetslivet. Det är ett metodmaterial för alla som på olika sätt arbetar med att tala om arbetslivet i undervisningen, med utgångspunkt i de skrivningar som finns i skolans olika styrdokument.
Reflektera
- Är det något i filmerna och animationen som har gett dig nya perspektiv? På vilket sätt?
- Lotta Björkman talar om att synliggöra sina egna ”normmisstag”. Fundera över om du själv gör sådana misstag ibland och på vilket sätt du kan bli mer normmedveten.
- Vad får Linda Gottfredsons teoribildning för konsekvenser för hur och när du talar om arbetslivet i din undervisning?
Material
play_circle
Beskrivning: Filmens längd: 21 min. Producent: UR 2018.
play_circle
Beskrivning: Animationens längd: 2.50 min. Producent: Skolverket 2020