Undervisningen i hem- och konsumentkunskap ger eleverna förutsättningar att hantera vardagligt arbete och livet i hem och familj, samt ger eleverna verktyg för att kunna agera som medvetna konsumenter och sköta sin privatekonomi. Ämnet genomsyras av kunskap och lärande i handling, där kunskaperna kommer till liv i verklighetsnära situationer där intellekt, känslor, sinnen och handlingar förenas. Undervisningen ger även eleverna möjlighet att utveckla förmågan att ta initiativ och kreativt lösa och hantera olika uppgifter.
Den här modulen ger lärare möjlighet att fördjupa sina ämnesdidaktiska kunskaper genom input, reflektion, kollegiala samtal och praktiskt arbete. Syftet är att utveckla undervisningen för att möta elevers behov av att vidareutveckla sina kunskaper i hem- och konsumentkunskap. Modulen tar bland annat upp frågor om den kunskapssyn som genomsyrar ämnet, hur undersökande och frågedriven undervisning kan bidra till lärande, hur elevernas kunskap kan synliggöras och bidra till underlag för bedömning, vad det finns för möjligheter och utmaningar med grupparbete, hur man kan arbeta med hållbarhetsfrågor i hem- och konsumentkunskap utan att undervisningen blir normativ och hur arbete med smak kan bidra till att främja en mer hållbar matkonsumtion.
Modulen innehåller följande delar:
Eftersom materialet bygger på ett kollegialt lärande kan det behöva planeras för ett samarbete med andra skolor, i syfte att skapa förutsättningar för lärarna i hem- och konsumentkunskap att ingå i en kollegial ämnesgrupp. I dokumentet i sidomenyn till vänster finns förslag på hur man kan planera och organisera för det kollegiala lärandet, vilket både rektor och du som lärare kan ha nytta av att läsa igenom inför uppstarten.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.