Modersmålsundervisning

Syftet med denna modul är att du som modersmålslärare ska ha ett material att utgå ifrån vid samtal med dina kollegor om vad som kan hjälpa till att främja elevers utveckling i modersmål. Utifrån aktuell forskning tar modulen upp olika aspekter som berör elevers språkutveckling, med konkreta förslag på hur modersmålslärare kan arbeta med olika områden.

Modulens delar tar upp elevers identitetsutveckling i modersmålsundervisningen. En modell för att arbeta med tema i modersmål presenteras med syfte att ge modersmålslärare ett konkret didaktiskt verktyg. Exempel på hur språk och kultur kan integreras i undervisningen i de nationella minoritetsspråken ges i en av modulens delar. Vad betyder det att kunna ett ord? Modulen tar upp hur undervisningen kan läggas upp för att ge eleverna de bästa förutsättningarna för att utveckla sitt ordförråd. Vidare beskrivs hur modersmålslärare kan undervisa för att stärka elevernas förmåga som skribenter. Skönlitteraturens betydelse i modersmålsundervisningen som bärare av språkliga och kulturella minnen presenteras. Modulen avslutas med att ta upp hur sambedömning kan främja en ökad samsyn på såväl undervisning som bedömning.

I modulen ingår också en film som visar exempel på hur man kan arbeta med ordinlärning i modersmålsundervisningen samt en ljudfil som beskriver ett projekt för att utveckla elevers läs- och skrivförmåga.

Modulens delar är numrerade från 1 till 7. Du och dina kollegor kan välja att arbeta med delarna i den ordning som passar era önskemål och behov bäst.

Målgrupp: lärare i modersmål i grundskolan årskurs 1–9 och i gymnasieskolan.

Modulen består av följande delar:

  1. Identitetsutveckling i modersmålsundervisningen
  2. Att arbeta med tema i ämnet modersmål
  3. Undervisning i de nationella minoritetsspråken
  4. Att arbeta med ordförråd i modersmålsundervisningen
  5. Läs- och skrivutveckling
  6. Arbete med skönlitteratur
  7. Sambedömning i modersmålsämnet