Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar medan du läser. Anteckna och reflektera över sådant som du tycker är särskilt intressant, viktigt eller förvånande. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning. Lägg märke till de ord i texten som är skrivna i fetstil; dessa är centrala begrepp i den här delen av modulen. Dina anteckningar utgör underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs den grundläggande texten "Att arbeta med tema i ämnet modersmål". I texten presenteras teorier bakom tematiskt arbete i allmänhet samt en modell för att arbeta med tema i modersmålsundervisning. Syftet med texten är att öka kunskapen om de möjligheter som finns att arbeta med ett tema samt att ge konkreta verktyg för att planera ett tematiskt arbete som sträcker sig över flera lektioner.
Läs även texten "Att skapa samiska rum i modersmålsundervisning med temaarbete" som handlar om modersmålsundervisning i samiska.
Material
Carla Jonsson, Constanze Ackermann-Boström