Del 4: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerliga anteckningar medan du läser. Anteckna och reflektera över sådant som du tycker är intressant, viktigt eller förvånande. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs den grundläggande texten "Att arbeta med ordförråd i modersmålsundervisning". Texten presenterar forskning om ordförrådsutveckling, ord- och begreppskunskap samt om olika aspekter av ordförrådsundervisning i flerspråkiga klassrum. Texten redogör också för forskning om ordförråd och modersmålsundervisning.
Läs även texten "Ordförrådsutveckling i kontext – från vardags- till kunskapsrelaterat ordförråd i romani chib" som ger perspektiv om ordförrådsutveckling i det nationella minoritetsspråket romani chib.
Innan du ser filmen, läs gärna texten "Undervisningsaktivitet med fokus på ordförråd".
Se film
Se filmen "Att arbeta med ord och begrepp i modersmålsundervisning", som visar hur ovannämnda undervisningsaktiviteter kan se ut i praktiken och hur modersmålslärare kan tänka kring ordinlärning med modersmålselever.
Material
Gerd Carling