Skolverket står bakom den här webbplatsen. Vi vill att så många som möjligt ska kunna använda den. Här beskriver vi vilka brister det finns i tillgängligheten för vår webbplats. Du kan också läsa om hur du kan kontakta oss om du upptäcker brister.
Vi strävar efter att Lärportalen ska kunna uppfattas, hanteras och förstås av alla användare, oavsett funktionsvariation och oberoende av vilka hjälpmedel som används. Vi ska uppnå grundläggande tillgänglighet genom att följa de officiella riktlinjerna och gällande lagstiftning för hur man bör arbeta med webbplatser i offentlig sektor.
Skolverket har ett pågående arbete för att åtgärda de brister i tillgänglighet vi har hittat.
Det finns pdf-dokument på webbplatsen som inte är tillgänglighetsanpassade. Alla pdf:er skapade från 2022 ska vara tillgängliga.
Webbplatsen saknar en uppläsningsfunktion. Det innebär att du inte kan få texter upplästa.
På flera ställen är rubriknivåerna felaktiga.
Kontrasten är inte tillräcklig på flera ställen på webbplatsen.
Ett antal meningsbärande bilder saknar alt-texter.
Det finns brister i hur länkars mål beskrivs.
Visuell information med ljud (film och video) syntolkas inte alltid. Förinspelad video som publiceras efter 23 september 2020 ska uppfylla kraven på syntolkning.
Vi testar löpande vår webbplats. En större tillgänglighetsgranskning för Lärportalen genomfördes senast hösten 2021.
Kontakta oss om du upplever att du på grund av ovanstående eller andra brister hindras från att ta del av innehållet på Lärportalen. Mejladressen är larportalen@skolverket.se.
Du kan vända dig till Myndigheten för digital förvaltning (DIGG) om du inte är nöjd med hur vi uppfyller kraven på tillgänglighet.
DIGG:s webbplatsVi kommer att uppdatera denna tillgänglighetsredogörelse löpande. När officiella riktlinjer för tillgänglighetsutlåtandets utformning och innehåll enligt EU-direktivet om tillgänglighet till myndigheters webbplatser och appar publiceras kommer vi att anpassa utlåtandet efter dessa.
Tillgänglighetsredogörelsen är senast uppdaterad april 2023.