Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.
I skolan möter elever ett språkbruk som genom årskurserna blir alltmer specialiserat, abstrakt och skriftspråkligt. För många elever skiljer sig skolspråket mycket från det vardagsspråk som används vid kommunikation i hemmet och i andra vardagliga situationer.
Skrivande och läsning är basen för lärande i textrika ämnen. Eleverna får möta många olika sorters texter i skolan: allt från skönlitteratur till läromedel, faktatexter och tidningsartiklar. De möter olika texter och olika sätt att läsa och skriva i olika ämnen.
Modulen handlar om hur denna mångfald av texter kan beskrivas, vilka utmaningar elever står inför i mötet med skolans textvärld och hur lärare kan göra texter mer tillgängliga. Extra belysning ges i modulen åt flerspråkiga och nyanlända elever som efter en tid kan behärska det muntliga vardagsspråket väl, men som fortfarande behöver stöttning i skolspråket för att kunna nå sin fulla potential. Modulen vänder sig till alla lärare och särskilt till de som har nyanlända och flerspråkiga elever i ordinarie undervisningsgrupper.
Modulen tar upp både skrivande och läsning, eftersom de är nära sammanlänkade. Ofta redovisar elever sin förståelse genom skriven text, och skrivande bygger ofta på läsning av andras texter och förutsätter även att man läser och bearbetar sin egen text. För att utvecklas till en kompetent läsare och skribent i skolans värld behöver elever kunna tolka och skriva text på ett sätt som är relevant i olika sammanhang. För att underlätta den utvecklingen behöver lärare begrepp för att beskriva texter och för att uttrycka förväntningar på de texter elever ska producera. Samtida forskning visar nämligen att lärares kunskap om text är en viktig pusselbit för elevers utveckling av en allsidig läs- och skrivkompetens.
I modulens första delar beskrivs hur läs-och skrivutveckling går till. Begrepp för att beskriva och tala om texter introduceras. Samma begrepp används och fördjupas senare i modulen där även flera konkreta modeller för att arbeta med texter i undervisningen presenteras.
Målgrupp: Lärare i textrika ämnen i årskurs 1–9
Modulen är framtagen av Göteborgs universitet.
Modulen består av följande delar:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.