Främja elevers lärande i SO

Obs! Den här modulen innehåller bland annat hänvisningar till äldre styrdokument och kommer därför att avpubliceras och arkiveras 1 juli 2025.

Kursplaner för SO-ämnena visar i sina formuleringar tydligt på lärandets språkliga dimensioner. Av den anledningen finns ett behov av en ämnesdidaktik som kan ge elever förutsättningar att utvidga sin språkliga repertoar till att även omfatta SO-ämnenas specifika språk. Därför är även språkutveckling i de fyra SO-ämnena en förutsättning för varje elevs skolframgång.

2017-10-skytte-alvsjo-2-20171012_4021_sm.jpg

Modulens syfte är att ge SO-lärare ökad medvetenhet och fördjupade kunskaper för att kunna se hur språk och lärande hänger ihop i deras ämnen. Medvetenheten och kunskaperna om en språkutvecklande ämnesdidaktik kopplas till didaktiska verktyg. Avsikten är att elevers lärande främjas genom en undervisning som är kontextrik, där deras språkliga deltagande planeras och där läraren ger dem språklig stöttning.

I modulen får SO-lärare möjlighet att pröva flera didaktiska verktyg som stöttar elevers ämneslärande: gränsanalys av ämnesrelaterade ord, textsamtal, lässtrategier, utforskande samtal i smågrupper och skrivaktiviteter. Verktygen utforskas ur olika perspektiv, och stöd för arbetet finns i form av artiklar, undervisningsfilmer och samtalsfilmer. Modulen är ett samarbete mellan SO-didaktiker och språkdidaktiker.

Primär målgrupp: Lärare i SO, åk 4-9
Modulen är framtagen av Malmö högskola

Intervju

Läs intervjun med modulens vetenskapliga ledare