Kritiskt textarbete, förskoleklass–åk 6

Obs! Den här modulen innehåller bland annat hänvisningar till äldre styrdokument och kommer därför att avpubliceras och arkiveras 1 juli 2025.

Elever möter idag en uppsjö av texter i olika medier och med olika syften. Modulen syftar till att genom kritiskt textarbete bidra till att elever förstår sig själva och den värld de lever i. Ett annat syfte är att de ska få en röst i världen för att kunna påverka och förändra. En utgångspunkt är att texter representerar olika sätt att se på världen. Det blir därför viktigt att fundera över val av texter i undervisningen, både ur aspekten vad elever kan göra med texter och vad texterna kan göra med dem och deras liv.

M05-1_C5A1369.jpg

Modulen handlar om undervisning och lärande kring de normer och värden som uttrycks i läroplanen. Den behandlar också språkets lärkraft och undervisningens stödstrukturer. En bärande tanke är att kritiskt textarbete hjälper elever att utveckla förståelse för tillvarons alla frågor med hjälp av språket, att utveckla skriftspråklighet och att bli muntligt starka. 

Målgrupp: Lärare i årskurs 1-6 och förskollärare och lärare i förskoleklass 
Modulen är framtagen av Malmö högskola 
Vetenskaplig ledare: Karin Jönsson 
 
Modulen består av följande delar: 
 
  1. Ett kritiskt språk- och kunskapsperspektiv 
  2. Kritiskt textarbete – att läsa och välja texter 
  3. Kritiskt textarbete med flerspråkiga elever 
  4. Att lära om ett innehåll – och hantera det språkligt 
  5. Texternas röster och elevernas röster 
  6. Kritiskt tänkande, makt och genus 
  7. Ord och ordval i kritiskt textarbete 
  8. Klassrummet som en plats för möten, tillhörighet och skapande