Språket är det viktigaste redskapet för lärande. Innehåll och strukturer i texter skiljer sig från ämne till ämne. Därför behöver lärare i alla ämnen utveckla strategier och kompetenser som rör undervisning om skrivande och texter i sina undervisningsämnen. Modulen syftar till att stödja lärare i att utveckla undervisningen så att eleverna får möjlighet att skriva i alla ämnen. En central utgångspunkt är att skrivande främjar elevernas kunskapsutveckling. De får därigenom möjlighet att dels utveckla tankar i ämnet, dels kommunicera sitt kunnande med andra genom texter.
I modulens delar aktualiseras texters olika didaktiska funktioner, olika ämnens specifika språkbruk och genrer, skrivundervisning, skrivande i flerspråkiga klassrum, multimodalitet i texter, skrivrespons och bedömning av texter. Målet med modulen är att lärare och elever ska få erfara olika sidor av skrivandets möjligheter i elevernas kunskapsutveckling. I undervisningsaktiviteterna får lärarna bland annat samtala med eleverna om texter och pröva att arbeta med texter och skrivande på olika sätt i sina undervisningsämnen.
Modulens två centrala modeller är skrivhjulet och texttriangeln.
Primär målgrupp: Lärare i alla ämnen åk 4-6
Modulen är framtagen av Linnéuniversitetet.
Vetenskaplig ledare: Kristina Danielsson
Modulen består av åtta delar.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.