Samtal om text

Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.

Modulen behandlar samtal om text och visar på det strukturerade samtalet som ett framgångsrikt verktyg för att öka elevernas läsförståelse i alla ämnen. I modulens delar finns artiklar och filmer som beskriver olika modeller för samtal och samtalets betydelse för lärandet. Samtal om texter måste planeras i förväg och ha ett tydligt syfte. Det innebär att det inte finns en metod eller modell som passar för alla typer av textsamtal. Du kommer under arbetet med modulen att få möjlighet att pröva olika samtalsmodeller och metoder med dina elever inom det ämne och sammanhang där ni just nu befinner er. Målet med arbetet är att du ska få verktyg för att kunna planera och genomföra sådana samtal som uppfyller de behov som du och dina elever för tillfället har.

0_samtal-om-text-LKE_6307-490-308.jpg

Modulens inledande artikel lyfter fram de begrepp som du kommer att möta i de olika artiklarna och som är vanliga när vi diskuterar undervisning i språkutveckling, läsning, skrivande och textsamtal. I de övriga artiklarna presenteras olika forskare, teorier och konkreta modeller. Modulens texter är inte skrivna i en progression, utan syftar till att ge en fördjupad förståelse för vad strukturerade textsamtal innebär. Exemplen i artiklarna är hämtade från svenska, so- och no-ämnen, matematik eller textrika aktiviteter som interaktiva samtal om högläst text eller bildstudium för de yngre barnen. 

Målgrupp: Lärare i textrika ämnen årskurs 1-9 samt skolbibliotekarier

Modulen innehåller följande delar: 

  1. Varför ska vi ha textsamtal?
  2. Textsamtal för lärande
  3. Modeller för textsamtal
  4. Läsloggen – ett tankeredskap
  5. Texten och kontexten
  6. Stöttande textsamtal
  7. Eftertänksam dialog
  8. Samtal om elevers egna texter