Språket är ett viktigt redskap i undervisning och lärande. Det gäller också yrkesämnen. I det yrkeskunnande eleverna ska tillägna sig i undervisningen ingår såväl muntligt som skriftligt yrkesspråk. Att tillägna sig yrkesspråk innebär att lära sig tänka kring och förstå yrkeskunnande och också att kommunicera det med andra. Hur yrkeslärare handskas med språk och kommunikation i sin undervisning har således stor betydelse för vad deras elever lär sig. I den här modulen diskuteras därför några språkdidaktiska redskap tillsammans med exempel på hur de kan användas i yrkesundervisning av olika slag. Det handlar om att lägga tillrätta för och stötta yrkeslärande genom ett positivt, språkstärkande bemötande som inbjuder varje elev till delaktighet i skol-, yrkes- och samhällsgemenskap. I varje sådant sammanhang är språk och kommunikation viktiga beståndsdelar.
Modulen beskriver teorierna bakom ovanstående tankegångar. Det ges dessutom många exempel på hur de kan förverkligas i språk- och kunskapsutvecklande yrkesundervisning. Du får pröva att omsätta dem i undervisningsaktiviteter som kopplas till praktiska moment och genomförs inom ramarna för ordinarie planering och undervisning. Aktiviteterna som föreslås går bland annat ut på att dokumentera och samtala om det ni gör i yrkesundervisningen och att låta eleverna presentera något av detta arbete. Modulen handlar också om
Målgrupp: Yrkeslärare, men även andra lärarkategorier, som arbetar på yrkesprogram.
Modulen är framtagen av Karlstads universitet
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.