Del 1: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. För anteckningar som underlag för samtalet i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Naturvetenskapsverb”. Den beskriver idén om hur man kan utgå från verb i förskolans arbete med naturvetenskap. Läs också bildreportaget ”Lek med verb och vattnets faser”.
Se film
Se filmen ”Att utforska verb” som visar barn som arbetar med verben lysa och skugga. Se också filmen ”Att utforska verb med de yngsta” som visar barn som utforskar verbet rulla.
Reflektera och observera
Reflektera över följande frågor:
- Vilka verb relaterade till naturvetenskap kommer upp i barnens samtal på er förskola?
- Vilka möjligheter ser du att fånga upp verben och arbeta vidare med dem?
Material
play_circle
Beskrivning: Filmen visar barn som arbetar med verben lysa och skugga. Tid: 6.06. Producent: Skolverket.
play_circle
Beskrivning: I filmen får vi se barn som utforskar verbet rulla. Tid: 5.39. Producent: Skolverket.