Del 1: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. För anteckningar som underlag för samtalet i moment B.
Läs
Läs artikeln "Flerspråkighet och andraspråksutveckling". Den beskriver hur man kan formulera en språkpolicy på förskolan och presenterar även begrepp som är användbara i arbetet.
Läs också gärna fördjupningsartikeln "Teckenspråk och tecken som stöd i förskolan" som beskriver varför stöd av enskilda tecken och interaktion på teckenspråk kan vara både användbart och avgörande för barns utveckling. Artikeln redogör för vad forskning hittills har kommit fram till om tecken för olika grupper av barn.
Se film
Se filmen "Språkkartläggning" som visar hur ett arbetslag kartlägger sitt arbete med barnens språkutveckling.
Se också gärna filmen ”Främja svenskt teckenspråk” som är ett exempel på hur en rektor och en förskollärare gjorde viktiga förändringar i utbildningen för att möta barn som har behov av svenskt teckenspråk.
Reflektera och observera
Reflektera över följande frågor:
- Vilka språk talas i barngruppen och hur har ni tagit reda på det?
- Hur ser ert arbete med flerspråkighet ut idag?
- Hur bemöter du och dina kollegor barnen och deras språk?