Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla undervisningen. Anteckningarna bildar underlag för de samtal du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Interkulturellt förhållningssätt och barn som är nya i det svenska språket”. Den handlar om hur ett interkulturellt förhållningssätt kan bidra till att berikande möten uppstår på förskolan.
Se film
Se filmen ”Interkulturellt förhållningssätt och barn som är nya i det svenska språket” som visar hur ett interkulturellt förhållningssätt kan vara en resurs i arbetet med barn som är nya i det svenska språket och deras familjer.
Se filmen ”Främja nationella minoritetsspråk” som visar hur det samiska språket på ett lekfullt sätt utvecklas genom skapandet av språkarenor där berättande, bilder och föremål utgör verktyg för lärandet.
Reflektera och observera
Reflektera över följande frågor:
- Hur märks att er förskola är mångkulturell respektive interkulturell?
- När och hur bemöts nyanlända familjers synpunkter och frågor om förskolans verksamhet och roll?
- Hur tänker du kring
- de risker som etnocentrism kan medföra?
- hur förskolan kan uppmärksamma nationella minoriteter och nationella minoritetsspråk?
- TAKK som komplementär metod?