Ni som får statsbidrag för att genomföra Specialpedagogik för lärande under läsåret ska börja med en av tre grundläggande moduler. De grundläggande modulerna syftar till att ge grunderna i specialpedagogik.
Utgångspunkt för modulen är elevers rätt till delaktighet och inflytande. I modulen finns förslag på modeller för delaktighet som ger stöd för att upptäcka, reflektera, samtala, analysera och utveckla lärmiljön. Ett väl utvecklat arbete kring elevers rätt till delaktighet kan stödja utvecklingen av en framgångsrik lärmiljö som inkluderar alla elever. Med en ökad medvetenhet och kunskap om hur lärmiljön skapar villkor och sätter gränser för elevers möjlighet till delaktighet, ökar också möjligheten för förändring och utveckling.
De fyra delarna i modulen lägger fokus vid arbetet med en inkluderande lärmiljö som karaktäriseras av att den är öppen för alla elever och på ett systematiskt sätt arbetar för att använda elevers olikheter som en resurs i den pedagogiska praktiken. Det innebär att skolan på ett aktivt sätt anpassar lärmiljön såväl fysiskt, socialt som pedagogiskt för att öka delaktigheten för alla elever.
Modulen består av följande delar:
1. Delaktighet – ett stöd för en inkluderande lärmiljö
2. Delaktighet – observera och reflektera i elevers lärmiljö
3. Delaktighet – utforskande samtal lyfter elevers perspektiv
4. Ett rättighetsperspektiv på delaktighet och inflytande
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.