Ni som får statsbidrag för att genomföra Specialpedagogik för lärande under läsåret ska börja med en av tre grundläggande moduler. De grundläggande modulerna syftar till att ge grunderna i specialpedagogik.
Den här modulen syftar till att ge fördjupad kunskap och förståelse för hur undervisning och lärmiljö kan anpassas efter elevers variation i ett flerspråkigt perspektiv. Innehållet visar på arbetssätt, metoder och förhållningssätt som stöder förutsättningar för flerspråkiga elevers lärande både utifrån förväntad språkutveckling i ett andraspråksperspektiv men även när andraspråksutvecklingen dröjer.
De fyra delarna i modulen lägger fokus vid arbetet med en flerspråkig lärmiljö där elevers modersmål inkluderas i undervisningen. Genom att ge elever möjlighet att använda alla sina språkliga resurser i sitt lärande samt uppmärksamma eventuella problem utifrån elevens alla språk ges förutsättningar till en tillgänglig och inkluderande lärmiljö.
Modulen består av följande delar:
Inom de anpassade skolformerna ska moment C och D genomföras flera gånger.
Artiklarna och filmerna är framtagna utifrån ett grundskoleperspektiv, tänk in anpassade skolformer där grundskolan nämns. Vidare bör ämnesområden tänkas in då texterna nämner ämnen.
För vidare inspiration kring detta, titta gärna på nedanstående film.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.