Del 4: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt, förvånande eller sådant som du vänder dig mot eller har en annan uppfattning kring. Notera de tankar som väcks utifrån materialet. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
I artikeln ”Specialpedagogiska insatser genom det sociala klimatet i lärmiljön” förklaras hur och varför specialpedagogiska insatser bör riktas till skolans arbetsmiljö och hur dessa bidrar till goda lärprocesser. I artikeln beskrivs också vad som kännetecknar en god lärmiljö samt önskvärda målsättningar vid en egen analys och utformande av aktiviteter. I artikeln lyfts även vikten av att, på individnivå, ta hänsyn till såväl elevers kognitiva som känslomässiga förutsättningar. Exekutiva funktioner, självreglering och arbetsminne påverkas direkt av de känslor som eleverna upplever i lärandesituationerna, likväl som kognitiva tillkortakommanden ibland är orsak till elevers negativa affekter i klassrummet.
Se film
Förskoleklass, grundskola årskurs 1–9
I filmen ”Att skapa en trygg skola” arbetar lärare tillsammans med elever med ett undervisningsinnehåll där syftet är att förebygga våld och främja elevers trygghet i skolan. Lärarna har tillsammans med eleverna identifierat viktiga förutsättningar i arbetet med att skapa goda lärmiljöer och främja elevernas kunskapsutveckling. En grundsyn om olikhet som resurs, likabehandling och att motverka diskriminering är bärande inslag i arbetet.