Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för gärna anteckningar medan du läser, tittar eller lyssnar. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt eller förvånande. Notera tankar om hur du, utifrån materialet, kan utveckla din undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Introduktion till materialet
Läs sidan 33–39 i kapitlet Det främjande arbetet, i "Främja, förebygga, upptäcka och åtgärda – hur skolan kan arbeta mot diskriminering och kränkande behandling". I texten beskrivs hur skolans personal, med medvetenhet om de normer som finns i samhället och i skolan, kan bidra till en inkluderande och öppen utbildning.
I filmen "Normer och normmedvetenhet" berättar undervisningsrådet Ingrid Essegård om vad ett normmedvetet förhållningssätt kan innebära och exempel på hur det kan praktiseras i skolan. I filmen berättar också några lärare och skolledare om hur de tolkar och tillämpar läroplanens skrivningar i sina skolor.
Som fördjupning kan ni välja att ta del av ett samtal om maskulinitetsnormer.