Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.
De digitala verktyg som förekommer i den här modulen är endast exempel för att du som lärare ska få en bild av hur digitala verktyg kan användas i undervisningen. Det finns fler aktörer som erbjuder liknande digitala verktyg. Oavsett vilket verktyg du väljer att använda i din undervisning, behöver din rektor eller huvudman först ta ställning till om och hur det kan användas i verksamheten. Huvudmannen ansvarar även för att säkerställa att eventuell personuppgiftsbehandling är förenlig med dataskyddsbestämmelserna.
Denna modul behandlar några centrala aspekter av att undervisa med och om programmering i matematikundervisningen. Texterna i de två första delarna ger en bred beskrivning av programmering i undervisningen och behandlar de centrala begreppen i programmering. Modulen tar även upp några didaktiska val som måste göras. De två sista delarna handlar mer specifikt om förhållandet mellan programmering och matematik, hur matematik kan användas för att berika programmeringsaktiviteterna och hur den matematik som eleverna använder i sina programmeringsuppgifter kan tydliggöras och berika matematikundervisningen.
I texterna finns förslag på olika programmeringsaktiviteter som ska genomföras i moment C. Det finns också en ”Aktivitetsbank” med förslag på alternativa aktiviteter.
Då programmering är ett relativt nytt område och många lärare saknar egen erfarenhet, finns även exempel för lärare att pröva för egen del, i moment A.
Modulen består av följande delar:
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.