Del 6: Moment A – individuell förberedelse
Läs
Läs texten ”Sociomatematiska normer”. Den ligger till grund för ert fortsatta arbete med algebra i klassrummet och i lärargruppen.
I texten ”Ett variationsteoretiskt perspektiv på lärande” presenteras vad som menas med att variera det matematiska innehållet utifrån en lärandeteori, nämligen variationsteorin. Denna teori exemplifieras i texten ”Kritiska aspekter och variation av innehåll”.
Det algebraiska innehållet presenteras i texten ”Ekvationslösningsresonemang”, som är en fortsättning från del 5.
Lös uppgift
Lös ekvationerna i texten ”Ekvationslösningsresonemang”.
- Gör en lista över de delar (aspekter) som ni uppmärksammar som nödvändiga att förstå för att gå från ett steg till nästa steg när ni löser uppgiften.
- Reflektera därefter över vilka delar (aspekter) eller om det finns andra delar (aspekter) som är nödvändiga för eleverna att uppmärksamma för att lösa dessa ekvationer. De delar (aspekter) som är nödvändiga att förstå är kritiska aspekter.
Material
play_circle
Beskrivning: Lärare och elever resonerar kring möjliga vägar för att övergå från vanligt språk till en matematisk formel. Filmlängd 14:08 min. Producent: Skolverket i samarbete med Linnéuniversitetet.