Problemlösning, åk 7–9

Problemlösning har en särskild ställning i matematikundervisningen. Läroplanen beskriver problemlösning både som en förmåga och som ett centralt innehåll. I den här modulen fokuserar vi på matematikundervisning genom problemlösning. Det ger stora möjligheter att lyfta alla förmågor och att få alla elever att bli delaktiga, utmanas, utvecklas och bidra till varandras lärande. Problemlösning är alltså både mål och medel i matematikundervisningen. Men det är också en stor pedagogisk utmaning. Syftet med modulen är att ge dig stöd och verktyg för att ta dig an den utmaningen.

Modulens delar

Problemlösningsmodulen består av åtta delar som bygger på varandra:

  1. Matematikundervisning genom problemlösning
  2. Givande helklassdiskussioner
  3. Förutseende och överblick av elevlösningar
  4. Urval, ordning och sammankoppling av elevlösningar
  5. Klassrumsnormer och delaktighet
  6. Interaktion, kommunikation och resonemang
  7. Formativ undervisning
  8. Lektionsplanering och framåtblick

Del 1 ägnas åt en introduktion kring matematikundervisning genom problemlösning och fokuserar särskilt på att sätta lektionsmål och välja problem. För att göra det mer hanterbart att hålla givande klassdiskussioner utifrån elevernas olika lösningar kommer ni att få en modell presenterad för er med fem steg: att förutse, överblicka, välja ut, ordna och koppla ihop elevlösningar. I del 2 introduceras denna modell och de olika stegen fördjupas sedan under del 3 och 4. Under resterande delar tillkommer sedan ytterligare viktiga aspekter som klassrumsnormer (del 5), interaktion (del 6), formativ undervisning (del 7) och lektionsplanering (del 8). Varje del innehåller en lektionsaktivitet.

Verktygsbanken

Till varje del finns ett verktyg som ni kan ha som stöd vid planeringen och genomförandet av lektionsaktiviteten. Vi har samlat alla verktygen i Verktygsbanken, finns i ”Se även”. I varje del förklaras och beskrivs verktyget i de texter ni läser.

Problembanken

Varje lektionsaktivitet är en problemlösningslektion där ni utgår från ett problem som ni gemensamt väljer och anpassar ur Problembanken, finns i "Se även". Den är framtagen speciellt för denna modul. Problemen behöver inte behandlas i någon särskild ordning och kan efter lite anpassning användas i er elevgrupp i sjuan, åttan eller nian.

Att tänka på

I flera av delarna kommer ni att få se lektionsfilmer där problem ur Problembanken behandlas. Lärarna och eleverna i dessa filmer är vana vid att arbeta med problemlösning på det sätt som föreslås i den här modulen. Tänk på att det kan ta tid att få till stånd ett sådant diskussionsklimat och att det kräver ett medvetet arbete.

Vi vill uppmuntra er att besöka varandras lektioner om ni har möjlighet till det. Om ni har sett varandra i klassrummet kan era diskussioner bli ännu mer givande. Vi vill också påminna er om att redan från början föra anteckningar över vad ni gör, era reflektioner och upplevelser.

Ansvariga för modulen

Mälardalens universitet, i samarbete med Örebro universitet.