Didaktiska perspektiv på matematikundervisningen 1

Den här modulen innehåller hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten samt äldre benämningar av de anpassade skolformerna. Modulen kommer att revideras och kompletteras med ny forskning under 2024.

Välkommen till denna modul om möjligheter och utmaningar i matematikundervisningen i grundsärskola, gymnasiesärskola och komvux som särskild utbildning på grundläggande nivå respektive gymnasial nivå. 


Förutom didaktiska perspektiv finns utvalda matematikområden från det centrala innehållet i kurs- och ämnesplanerna.

Modulen består av följande delar:

  1. Inledning och att notera
  2. Laborativt arbetssätt
  3. Fantasi, mönster och sannolikhet
  4. Didaktiskt kontrakt
  5. Mätandets idé och pengar
  6. Resonemang, kommunikation och språkets roll
  7. Om tal och tid
  8. Begrepp och representationer

I kurs- och ämnesplaner för matematik är kunskapsperspektivet i fokus – och därmed undervisningen. Modulen avser att ge underlag för att granska och problematisera den egna undervisningen och ge möjlighet till kollegial diskussion om hur den kan utvecklas. Syftet är också att utmana lärares förväntningar på elevers möjligheter att lära matematik och belysa hur undervisningen kan ta vara på och stärka elevers nyfikenhet och lust att lära.

Grundsärskola, gymnasiesärskola och komvux som särskild utbildning på grundläggande nivå respektive gymnasial nivå

Benämningen ’särskola’ som samlingsnamn försvann i och med att Skollagen 2010:800 trädde i kraft 2011. Den korrekta benämningen är nu ”Grundsärskola, gymnasiesärskola och komvux som särskild utbildning på grundläggande nivå respektive gymnasial nivå”. Dessutom finns i grundsärskolan inriktningen träningsskola och i gymnasiesärskolan ett individuellt program för elever som läser ämnesområden istället för ämnen. 

Ett förslag är att ni gör sammanfattningen i till exempel en powerpointpresentation. Då ser alla vad som skrivs och kan aktivt delta i att formulera innehållet. Det underlättar även i slutet av modularbetet att ha en färdig presentation som underlag när ni ska diskutera hur ni vill gå vidare i arbetet. Presentationen kan också vara praktisk om ni ska berätta om ert modularbete i något annat sammanhang.

Ansvariga för modulen

Nationellt centrum för matematikutbildning