Didaktiska perspektiv på matematikundervisningen 2

Den här modulen innehåller hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten samt äldre benämningar av de anpassade skolformerna. Modulen kommer att revideras och kompletteras med ny forskning under 2024.

Välkommen till denna andra modul om möjligheter och utmaningar i matematikundervisningen i grundsärskola, gymnasiesärskola och komvux som särskild utbildning på grundläggande nivå respektive gymnasial nivå. 


Precis som i den första modulen består innehållet av didaktiska perspektiv och utvalda matematikområden från det centrala innehållet i kurs- och ämnesplanerna. Såväl struktur som innehåll är en direkt följd av den förra modulen. 

Modulen består av följande delar:

  1. Aritmetik och eget undervisningsmaterial
  2. Hantera procedurer
  3. Geometri och statistik
  4. Matematiska samband och elevers dokumentation
  5. Problemlösning
  6. Bedömning
  7. Fördjupning
  8. Sammanfattning

Modulen avser att ge ett vidgat underlag för att granska och problematisera den egna undervisningen och att fördjupa den kollegiala diskussionen om hur matematikundervisningen kan utvecklas. Syftet är också att täcka in fler matematikområden.  

Grundsärskola, gymnasiesärskola och komvux som särskild utbildning på grundläggande nivå respektive gymnasial nivå

Precis som modulen "Didaktiska perspektiv på matematikundervisningen 1" vänder sig modulen till lärare som undervisar matematik i grundsärskola, gymnasiesärskola och komvux som särskild utbildning på grundläggande nivå respektive gymnasial nivå. Som tidigare finns det också material riktat till grundsärskolans inriktning träningsskola och gymnasiesärskolans individuella program.

Ansvariga för modulen

Nationellt centrum för matematikutbildning