Använda kunskaper för att granska information, kommunicera och ta ställning

Enligt kursplanerna för de naturvetenskapliga ämnena ska eleverna utveckla naturvetenskapliga kunskaper och dessutom använda dessa på olika sätt. Det formuleras som syften med undervisningen och sammanfattas i tre långsiktiga mål. I den här modulen behandlas följande mål:  

Undervisningen i ämnet ska ge eleverna förutsättningar att utveckla förmåga att kommunicera och ta ställning i frågor som rör

  • miljö och hälsa (biologi)
  • energi, teknik och miljö (fysik)
  • miljö och hälsa (kemi).

Bild

I centralt innehåll för årskurs 4–6 ingår kritisk granskning och användning av information och enligt betygskriterierna ska eleverna föra resonemang om de frågor som anges i målet för respektive ämne. Resonemangen ska ha naturvetenskaplig underbyggnad. I modulens första del förklaras på ett övergripande sättinnebörden i att   ”granska information, kommunicera och ta ställning” utifrån kursplanerna. I texten tas också svenska och internationella forskningsresultat upp om arbete med relevanta kompetenser i undervisningen Därefter följer 6 delar som fokuserar på olika aspekter av att kunna granska information, kommunicera och ta ställning. Här finns exempel på strategier som kan användas i undervisningen. Strategierna möter de svårigheter som beskrivs i forskningslitteraturen. I modulens sista del behandlas progression och arbetet med delarna sammanfattas.

Upplägget i modulen gör att några didaktiska aspekter belyses. Det visar på möjligheter att differentiera undervisningen så att eleverna kan arbeta utifrån sina förutsättningar. Det finns många exempel på hur man kan initiera olika samtal och diskussioner och därmed arbeta med ett språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt. Stor vikt har lagts vid att hitta exempel som motiverar eleverna att kommunicera om företeelser i sin omvärld. I strategidokumenten ges ofta förslag på hur man kan organisera undervisning och hur man kan stötta elevernas arbete med frågor. Syftet är att ge stöd i ledarskap och interaktion i klassrummet. Ni planerar tillsammans aktiviteter för att utveckla undervisningen. Genom att reflektera över utfallet när det gäller elevers lärande och engagemang, diskutera med kolleger och fundera på eventuella förändringar i undervisningen bygger modulen på ett formativt förhållningssätt. Slutligen finns arbete med digitala verktyg som ett naturligt inslag i alla delar. I del 6 behandlas särskilt digitala framställningar.

Även om fokus i de enskilda delarna kan ligga på en aspekt är det inte meningen att undervisningen ska splittras upp i smådelar utan att en hel process till exempel från utgångspunkt till framställning genomförs.

Modulens delar:

  1. Att granska information, kommunicera och ta ställning
  2. Att välja utgångspunkt
  3. Att söka och granska information
  4. Att föra resonemang
  5. Muntliga och skriftliga framställningar
  6. Digitala framställningar
  7. Framställningar i form av drama
  8. Sammanfattning och reflektion