Del 2: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt eller förvånande. Reflektera över din egen undervisning och fundera på begrepp som är viktiga och hur du hjälper eleverna att utveckla kunskaper om dessa. Har du exempel som fungerat bra? Mindre bra? Vad gjorde du i de olika situationerna? Vilka begrepp är viktiga i det område dina klasser just nu arbetar med? Titta gärna i en lärobok och se vilka begrepp som tas upp, hur de förklaras och i vilka sammanhang detta sker. Fundera också på hur du kan utveckla din undervisning. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs ”Strategier för att utveckla elevernas begreppsförståelse”. I dokumentet beskrivs begrepp och begreppsforskning. Det ges exempel och förslag på olika sätt att undersöka elevernas förförståelse samt utveckla denna. Det finns också några konkreta exempel i biologi, fysik och kemi på situationer där elevernas förförståelse av naturvetenskapliga begrepp undersöks samt exempel på undervisning där eleverna kan utveckla begreppsförseelse. Exemplen är ett sätt att konkretisera de strategier som tagits upp. De är tänkta att inspirera till reflektion över hur du kan utveckla din egen undervisning. Därför är de inte fullständiga beskrivningar av undervisningen.
Se film
Se filmen "Ström i elektriska kretsar – Pass 1 Elektriska kretsar – Arbete med begrepp i fysik åk 7–9".
Material
Margareta Ekborg, Myrtel Johansson, Britt Lindahl, Karin Nilsson, Kristina Svensson, Annette Zeidler