Nyanlända elever i högstadie- och gymnasieåldern behöver mötas av en undervisning som motsvarar deras åldersnivå, trots att de är nybörjare i svenska. Detta ställer höga krav på att anpassa ämnesundervisningen så att eleverna både utmanas och stöttas. En grundförutsättning är att alltid betrakta kunskaper, erfarenheter och språkliga resurser som eleverna har med sig som tillgångar att bygga vidare på.
Målet med denna modul är att ge ämneslärare verktyg för att planera och genomföra undervisning för nyanlända elever som har en skolbakgrund och är läs- och skrivkunniga på sitt modersmål. I modulen ges exempel på samarbetsformer med lärare i svenska som andraspråk, modersmålslärare och studiehandledare.
Ett kollegialt arbete med modulens texter bidrar till en gemensam kunskapsbas om språk- och kunskapsutvecklande arbetssätt och ett gemensamt språk för att prata om undervisning av nyanlända elever. Centrala begrepp i modulen är bland annat interaktion, translanguaging och stöttning (scaffolding).
I varje del finns en generell text och flera ämnesinriktade texter (se översikten nedan). De ämnesinriktade texterna bygger vidare på och konkretiserar innehållet i den generella texten.
Arbetet med modulen kan se ut på olika sätt beroende på lärargruppens sammansättning avseende undervisningsämnen, lärarnas förkunskaper och hur mycket tid som avsatts för arbetet. Ett lämpligt arbetssätt är att alla lärare som deltar i det kollegiala lärandet tar del av den generella texten och kommer överens om vilka av de ämnesinriktade texterna i respektive del som bäst svarar mot lärarnas behov och intressen.
Framgångsfaktorer för kollegialt lärande är bland annat att en av deltagarna utsetts att förbereda och leda träffarna samt att gruppen är intakt genom hela arbetet och att träffarna är schemalagda och sker med en regelbundenhet.
Modulen består av följande delar:
Del 1
Introducerar vardagsspråk, skolspråk och ämnesspråk. Fokuserar på hur elevernas samlade språkliga resurser kan bidra till deras lärande genom translanguaging och ett fungerande samarbete mellan studiehandledare och ämneslärare.
Ämnesinriktade texter finns i följande ämnen: SL, MA, TK
Del 2
Exemplifierar hur den inledande kartläggningen av nyanlända elevers kunskaper och erfarenheter kan användas i planering av undervisningen. Introducerar begreppet stöttning och Cummins fyrfältare, en modell för undervisning som både stöttar och utmanar eleverna.
Ämnesinriktade texter finns i följande ämnen: GE, BL, BI
Del 3
Ger exempel på undervisning som startar i det konkreta och vardagliga som en förberedelse inför det mer specifika och abstrakta. Att låta eleverna använda sina samlade språkliga resurser och använda samtalet som grund är centrala verktyg för att aktivera och synliggöra elevers förkunskaper.
Ämnesinriktade texter finns i följande ämnen: SAM, MU, FY
Del 4
Fokuserar på hur interaktion i klassrummet kan bidra till fördjupade ämneskunskaper och ett utbyggt ämnesspråk. Ger exempel på tydligt utformade diskussionsuppgifter med genomtänkt språkligt stöd och stöttning, exempelvis progressiv brainstorming, pusselgrupper och AEPA-strukturen.
Ämnesinriktade texter finns i följande ämnen: HI, IDH, KE
Del 5
Ger exempel på hur elever kan redovisa sina kunskaper i ett ämne innan deras svenska språk räcker hela vägen. Den språkliga stöttning som läraren kan bistå med lyfts fram och likaså de möjligheter som studiehandledare, modersmålslärare och digitala hjälpmedel innebär.
Ämnesinriktade texter finns i följande ämnen: HKK, BI, TK
Del 6
Lyfter formativ bedömning och olika typer av respons som viktiga verktyg för elevernas kunskapsutveckling. Tar också upp regelverk för bedömning när elevernas svenskkunskaper ännu inte räcker till för att visa den fulla bredden av deras ämneskunskaper.
Ämnesinriktade texter finns i följande ämnen: GE, MU, SL, FY
Del 7
Fokuserar på läsförståelse och hur nyanlända elever kan stöttas i mötet med olika typer av texter. Tar också upp vad läskompetens innebär och hur en ämneslärare kan undervisa i läsning. Olika läsrelaterade aktiviteter före, under och efter läsning, introduceras.
Ämnesinriktade texter finns i följande ämnen: SAM, HKK, MA
Del 8
Handlar om hur läraren kan hjälpa elever att utveckla sitt skrivande genom exempelvis skrivmallar och processorienterat skrivande. Introducerar cirkelmodellen, en modell som syftar till att eleverna, genom tydlig undervisning och modellering, lär sig skriva olika texttyper.
Ämnesinriktade texter finns i följande ämnen: HI, BL, IDH, KE
Modulen är framtagen av Lunds universitet.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.