Utveckla det arbetsplatsförlagda lärandet (apl)

En ny modul om apl är under utveckling och publiceras i januari 2025.

Den här modulen är aktuell men kan innehålla hänvisningar till tidigare versioner av styrdokumenten.

Välkommen till modulen Utveckla det arbetsplatsförlagda lärandet som ni kan använda för kollegialt lärande om apl. Arbetsplatsförlagt lärande är en del av yrkesutbildningen och är betydelsefullt för att eleverna ska bli väl förberedda för sitt kommande yrkesområde. 

Syftet med arbetet i den här modulen är att ni ska höja kvaliteten i det arbetsplatsförlagda lärandet genom att tillsammans utveckla hållbara strukturer och rutiner för att planera, genomföra och följa upp elevernas lärande på arbetsplatserna. Målet är att alla era elever får sådan kvalitet i det arbetsplatsförlagda lärandet att det uppfyller kraven för utbildningen.

Målgrupp: Alla som arbetar med apl i gymnasieskola, gymnasiesärskola, kommunal vuxenutbildning på gymnasial nivå och som särskild utbildning på gymnasial nivå. Rektorn eller annan skolledare kan med fördel delta i arbetet med modulen, särskilt i del 1, 2 och 3 i modulen.

Modulen består av följande delar:

  1. Kvalitet i apl
  2. Elevers arbetsmiljö under apl
  3. Schysst apl
  4. Trepartssamtal under apl
  5. Bedömning under apl  
  6. Apl-handledare
  7. Kvalitetssäkra elevers apl

Modulen erbjuds i stället för den apl-utvecklarutbildning som lärosäten har gett på uppdrag av Skolverket under åren 2014-2020.

Instruktion om hur ni arbetar med modulen och tidsåtgång hittar ni här

Utvärdering av modulen Utveckla det arbetsplatsförlagda lärandet (Skolverkets webbplats)