Ledaren för det kollegiala lärandet (handledaren) är framför allt en samtalsledare som leder diskussionerna och stödjer gruppen i att fokusera på och samtala om innehållet i modulerna och hur undervisningen kan utvecklas för att främja barns och elevers lärande.
Den som leder det kollegiala lärandet kan vara en kollega från den egna verksamheten eller en kollega från en annan verksamhet.
Huvudmannen kan få statsbidrag för att utbilda handledare inom vissa kompetensutvecklingsinsatser. Se respektive insats nedan för information om när man behöver ansöka och om hur man går tillväga. Det finns särskilda krav på de handledare som huvudmannen kan få statsbidrag för.
Det går också att arbeta med kollegialt lärande utan statsbidrag. Många förskollärare och lärare har redan genomfört olika utbildningar kopplade till exempelvis Matematiklyftet, Läslyftet eller Specialpedagogik för lärande. Den som gått en sådan utbildning har både kunskaper och erfarenheter av att leda kollegialt lärande med Skolverkets kompetensutvecklingsmaterial som utgångspunkt. Om det inte finns någon i verksamheten som gått en sådan utbildning finns en möjlighet att delta i Skolverkets utbildning ”Att leda kollegialt lärande”, som vänder sig till förskollärare, lärare, lärare i fritidshem, studiehandledare på modersmål och skolledare inom alla skolformer. Utbildningen genomförs parallellt med att deltagaren leder kollegialt lärande i sin verksamhet under ett läsår.
Vi använder kakor (cookies) för att webbplatsen ska fungera på ett så bra sätt som möjligt. Här kan du välja vilka cookies du vill godkänna.