Del 3. Språk och kommunikation för alla

Språk och kommunikation bidrar till gemenskap och främjar alla barns utveckling och lärande om de får rika möjligheter att utveckla sitt språk och sin kommunikationsförmåga i förskolan.

Personalen kan använda språkutvecklande undervisning och arbetssätt och sträva efter att utveckla barns talspråk och kommunikation. Det är viktigt att ta reda på om förskolan skapar språkliga förutsättningar för alla barn. Ett sätt är att systematiskt följa, dokumentera och analysera varje barns utveckling och lärande för att utvärdera förskolans arbete.

Syftet med den här delen är att du ska lära dig mer om språk och kommunikation i en förskola för alla. Du får läsa en artikel, titta på en illustration och reflektera. Efter det ska du och dina kolleger diskutera innehållet i delen, planera och förbereda en aktivitet som handlar om språk och kommunikation. Sedan ska du och dina kolleger följa upp innehållet i undervisningen för att ni tillsammans ska försöka få en bild av hur tydligt och medvetet arbetet med språk och kommunikation är i den dagliga verksamheten.