Del 4. Sinne och variation i undervisning och lärande

Elever har olika förutsättningar och behov och därför bör de erbjudas en variation av sätt att lära och visa sin kunskap på. I den här delen lyfts hur estetiska lärprocesser, multimodalt lärande och variation kan användas för att främja alla elevers lärande och utveckling.

Genom att lära genom skapande arbete och kreativa handlingar där sinne, tanke och känsla involveras, kan motivation skapas och lärande fördjupas. Detta är temat i den första av delens två artiklar. Det krävs inga specifika förkunskaper i vad som här kallas skapande arbete för att använda det i undervisningen. Det kan vara en mångfald av kreativa processer som tillsammans med elever och kollegor kan leda till innovativa, gestaltande och reflekterande uttryck i lärandet. Här beskrivs den utvidgade betydelsen av lek, där leken ses som ett sätt att utforska verkligheten ur olika perspektiv. Vidare visas hur ickeverbala inslag i undervisningen som musik och rörelse kan främja empati och socialt samspel och därmed bidrar till utbildningens mål. 

elever

I delens andra artikel presenteras några didaktiska ramverk som underlättar en strukturerad planering av variation i undervisningen och som ger stöd för lärares gemensamma analysarbete av lektioner. Önskan är att ni blir inspirerade att fördjupa er i något av dem, och pröva vad de kan bidra till i undervisningen och elevens lärande.

Syftet med den här delen är att ge ökade kunskaper i att utveckla och variera undervisningen utifrån elevers olika förutsättningar och behov. Syftet är också att ge kunskap om och inspiration till hur estetiska lärprocesser och multimodalt lärande kan användas och organiseras för att främja delaktighet och inkludering.