Del 4: Moment A – individuell förberedelse
Ta del av materialet och för kontinuerligt anteckningar medan du läser. Anteckna sådant du tycker är särskilt intressant, viktigt, förvånande eller sådant som du vänder dig mot eller har en annan uppfattning kring. Notera de tankar som väcks utifrån materialet. Anteckningarna bildar underlag för de diskussioner du ska föra med dina kollegor i moment B.
Läs
Läs artikeln ”Undervisning och lärande genom sinne, tanke och känsla”. Syftet med artikeln är att ge förståelse för hur man med hjälp av estetiska läroprocesser kan främja lärande och inkludering.
Läs artikeln ” Tillgänglig undervisning genom variation”. Syftet med artikeln är att ge kunskap om och förståelse för hur olika ramverk kan ge lärare stöd i att analysera och planera undervisning.
Se film
Se filmen ”En varierad undervisning” som visar hur Nya Läroverket i Luleå arbetar med estetiska lärprocesser i skolan. Filmen visar hur en varierad undervisning kan utformas på skolan och hur elever får möjlighet att lära och visa sina kunskaper på olika sätt. Filmen ger exempel på hur bild, musik och slöjd kan erbjuda en mångfald av uttryck och bidra till ett fördjupat lärande.